Sommaren är kort..

Jag kom nyss på mig själv med att tänka att sommaren snart är slut.
Men hallå!
Den har ju bara börjat. Vilket är helt fantastiskt!

Mycket roligt har redan hänt, men jag tror mer roligt kommer att hända.
Sommaren måste nog vara den bästa tiden på hela året.
Vi har längtat efter den i, iallafall, sex månader.
Det är tiden då vi laddar upp våra energi-batterier med sol och glädje som tycks komma per automatik.
Tänk vad lite D-vitamin kan göra med en.

Men konsten är att den andra delen av året lyckas ta fram samma energi och lycka.
Det är på något vis inte alltid lika lätt.
Man hör ju om höst-depression och vinter-depression.
Det är väldigt vanligt.
Jag får en släng av det varje höst och vinter. Många andra jag känner får samma sak.
Det är som om ens lycka går i ide.
Men det går självklart att ta fram även under den mörka tiden på året (som tycks vara väldigt lång).

Man får ta ett djupt andetag, ta ett steg tillbaka och se var i sitt liv man står.
Står man inte just precis där man vill stå är det ett bra tillfälle att börja tänka : Var vill jag vara i mitt liv just nu?
Sen när man kunnat formulera det, då är det dags att börja jobba.
Ja, jag vet. Det är inte det lättaste när man står i mörker. Men det går. Man får finna lyckan i att man vet åt vilket håll man vill.
Sätt upp ett mål. - Dit vill jag.
Sätt upp nutid. - Här är jag idag.
Då blir det inte lika överväldigande att kunna se vägen dit.

Då kommer det, helt plötsligt, en styrka sköljande över en som ger en styrka men framförallt - Lycka.


Ha en fin eftermiddag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0